Monday, March 31, 2008

UJIAN FAKTOR MADAT

Ujian Faktor Madat
i) Tujuan
Ini adalah satu cara yang boleh diterima untuk menentukan bancuhan konkrit secara terus, iaitu jumlah kerja yang diperlukan untuk memberikan pemadatan yang sempurna/penuh. Ianya mengukur darjah pemadatan yang didapati dari kerja yang dibuat secara lazim.
Darjah pemadatan, yang dikenali dengan faktor pamadatan diukur dari nisbah ketumpatan, iaitu nisbah ketumpatan yang benar-benar didapati dalam ujian kepada ketumpatan dari konkrit yang sama, yang dipadatkan dengan sempurna/penuh.
ii. Radas
Radas yang digunakan mengandungi dua "hopper" berbentuk kun dan satu acuan selinder. Ianya diatur supaya ‘Hopper-hopper’ itu terletak di atas satu sama lain di atas selinder.iii. Cara Membuat Ujian
Penuhkan ‘hopper’ yang disebelah atas dengan konkrit tetapi jangan dipadatkan supaya ketika itu tiada kerja dilakukan ke atas konkrit itu. Kemudian bukakan penutup di bawah ‘hopper’itu dan biarkan konkrit jatuh masuk ke dalam "hopper" yang kedua. ‘Hopper’ ini kecil sedikit daripada yang di atas tadi. Bukakan penutup di bawah ‘hopper’ kedua pula dan biarkan konkrit masuk ke dalam selindar. Buangkan penutup di bawah "hopper" kedua pula dan biarkan konkrit masuk ke dalam selindar. Buangkan konkrit yang berlebihan dan timbangkan konkrit yang di dalam selindar itu, yang mana isipadunya diketahui.
Ketumpatan konkrit dalam selindar tadi dikira dan kemudiannya ketumpatan ini dibahagi dengan ketumpatan konkrit yang dipadatkan dengan sempurna. Ini boleh dilakukan secara mengisi selindar yang sama dengan konkrit dalam 4 lapisan. Tiap-tiap lapisan hendaklah dipadatkan atau digetarkan dengan menggunakan pengetar.

No comments: